Pedagogická a sociálna akadémia sv.
Márie Goretti v Čadci
zabezpečuje
v posledných školských rokoch prípravu žiakov (zvyčajne po jednej triede
v každom ročníku) v týchto študijných odboroch: učiteľstvo pre materské školy a vychovávateľstvo (kód
odboru 7649 6, ide o denné 4-ročné
štúdium s maturitou pre absolventov
základnej školy a je to novší št.
odbor od šk. r. 2005/06), vychovávateľsko–opatrovateľská
činnosť (4-ročné denné štúdium s maturitou, kód
odboru 7646 6). K uvedeným odborom v minulosti
patrilo aj trojročné denné štúdium odbor 7647 3
opatrovateľka. Podľa záujmu sme otvárali i 2-ročné denné nadstavbové
štúdium v odbore 6358 6 sociálne služby. Ide o
štúdium pre absolventky DOŠ (resp. SOŠ), ktoré bolo
ukončené maturitnou skúškou. Zároveň (opäť podľa záujmu) pre absolventov
pedagogických štud. odborov 7640 6 učiteľstvo pre
materské školy, 7641 6 vychovávateľstvo, 7644 6 pedagogická škola, 7649 6
učiteľstvo pre materské školy a vychovávateľstvo, 7646 6 vychovávateľsko–opatrovateľská činnosť
otvárame (diaľkovou formou popri zamestnaní) 2-ročné
špecializačné pomaturitné štúdium 7518 7 špeciálna pedagogika. Toto vyššie odborné štúdium (zamerané na niektorú z pédií) je ukončené absolventskou skúškou, ktorej súčasťou
je okrem iného obhajoba absolventskej práce.
Podrobnejšie informácie o všetkých štud. odboroch sú doplnené v časti „Št. odbory“.
Otvorením trojročného
odboru „opatrovateľka“ dávala
škola väčší priestor pre diferenciáciu
študentiek (na základe študijných výsledkov zo ZŠ) v procese prijímacieho
konania do 1. ročníka.
Absolvent štúdiom na našej škole získava úplné odborné
stredoškolské vzdelanie, čím sa cielene na vysokej kvalitatívnej úrovni
pripravuje erudovane poskytovať služby nielen pre mládež, ale i celú populáciu
s rôznym handicapom, pre starých a zdravotne oslabených občanov. Môže tak
pracovať napr. vo všetkých typoch ústavov sociálnej starostlivosti (ÚSS) – starší názov, domovoch dôchodcov (DD) a pod. Prax si
žiada takúto sociálnu pracovníčku resp. pracovníka. Dokazujú to i zmeny, ktoré
vidíme nielen v zdravotníctve a v sociálnej sfére, ale
v podstate všade okolo seba: v rodinách i mimo nich. Náš
absolvent tak vypĺňa medzeru chýbajúceho stredoškolského
špeciálno-pedagogického a opatrovateľského kádra. Štúdium je teda chápané v nerozlučnej jednote výchovnej
a opatrovateľskej činnosti a ako také je pre život neodmysliteľné.
Kvalitný absolvent s veľmi dobrými študijnými
výsledkami (čiže ak získa napr. u nás úplné odborné stredoškolské
vzdelanie) môže pokračovať v štúdiu na vysokej škole – samozrejme nielen
príslušného zamerania, ktoré však odporúčame z dôvodu jej doterajšej
profilácie.
Oblasť vzdelávania je koncipovaná tak, aby študenti zvládli
na požadovanej úrovni odborné poznatky, nevyhnutné pre získanie odbornej
spôsobilosti. Tomu zodpovedá aj štruktúra učebných predmetov. Potrebné
vedomosti a schopnosti (zručnosti) získavajú študenti nielen zo všeobecno-vzdelávacích predmetov (podobne ako na iných stredných školách), ale najmä z odborných predmetov:
pedagogika, psychológia, patopsychológia,
zdravoveda, vychovávateľsko–opatrovateľská činnosť
resp. opatrovateľská činnosť (základy opatrovateľskej činnosti), špeciálna
pedagogika, ale aj právna náuka alebo sociológia a samozrejme
odborná prax.
Dôležité postavenie má skupina predmetov
„s metodikou“: hudobná, telesná pracovná a výtvarná výchova, v ktorých sa žiaci taktiež zdokonaľujú aj na praktických
hodinách v niektorom zo zariadení na to určených (viď. dalej).
Počas odbornej praxe si teoreticky a prakticky
osvoja metodiky jednotlivých zložiek výchovy: pracovnej, výtvarnej, hudobno–pohybovej, literárno–dramatickej
s aplikáciou na handicapovaných jedincov.
Významnú zložku tvoria voliteľné predmety. Napr. konverzácia v cudzom jazyku (nemecký alebo anglický). Ich absolvovanie (spolu s
povinným vyučovacím predmetom informatika
resp. aplikovaná informatika) umožňuje žiakom
širšie uplatnenie v praxi. Taktiež výtvarná výchova s metodikou spolu s literárno-dramatickou výchovou (ale aj ručné práce) napomáhajú
nielen profesijnej orientácii vo vychovávateľsko-opatrovateľskej činnosti alebo
opatrovateľky, ale i vo svojej rodine pri šírení myšlienok podpory zdravia
a zdravého spôsobu života.
Okrem teoretického vyučovania sa vo veľkej miere
využívajú cvičenia v odborných učebniach a už spomínaná prax v rôznych štátnych i neštátnych
zariadeniach (DSS, domovy pre deti a dospelých alebo DD a pod.)
patriacich či už pod pôsobnosť vyšších územných celkov (VÚC, predtým KRAJE),
charity a pod.
V každom šk. roku pôsobí na škole
okrem riaditeľky školy samozrejme niekoľko interných prípadne externých pedagogických pracovníkov
- vyučujúcich. Chod školy, ktorá má právnu subjektivitu pomáhajú
zabezpečiť i ďalší tzv. školskí pracovníci pracujúci buď na sekretariáte
školy (evidencia pošty - podateľňa, ...) alebo na úseku ekonomickom
(mzdy, účtovníctvo, ...) a správni zamestnanci (školník, kuchárky a
pod.). Podrobnejšie prehľady pôsobiacich zamestnancov možno nájsť v časti „História“ – v jej
záverečnej podkapitolke. Dôležitým pomocným pedagog. orgánom školy je i 6 predmetových komisií (prírodovedná, spoločenskovedná,
pedagogicko-psychologická a sociálna, zdravotno-vychovávateľsko-opatrovateľská,
spoločensko-výchovná, činností a zručností).
Škola poskytuje i stravovanie v školskej jedálni (raňajky, obed, večere). Keďže má celoslovenskú
pôsobnosť, je pri nej zriadený i domov mládeže, v
ktorom sa o ubytovaných žiakov v súčasnosti starajú 4 vychovávateľky. Aktuálne ceny stravných lístkov
i ubytovania sú uvedené v časti „Aktuality“.
Záujemcovia sa v škole (i na
internáte) môžu zapojiť do viacerých aktivít- napr. do práce v speváckom zbore
„Goretti“, v literárnom klube „Rosenie“,
v redakcii školského časopisu - občasníka (a občas
i mesačníka) „Správny smer“ (práca na počítačoch, ...), v rozhlasovom
krúžku, v športovom – volejbalovom alebo
turistickom krúžku, zúčastňovať sa matematických
príp. biblických olympiád,
recitačných a zdravotníckych súťaží, pracovať v stredoškolskej odbornej činnosti (SOČ) a pod.
Aby škola
mohla lepšie plniť úlohy, ktoré jej vyplývajú z vytýčených cieľov, vznikla na
jej podporu Nadácia pre pomoc SOŠ sv. Márie Goretti –
neskôr pretransformovaná na Nadáciu Lúč nádeje (predtým Nadácia pre pomoc DOŠ
Matky Terezy), ktorej činnosť bola zrejmá z jej názvu. Po čiastočnom naplnení
jej hlavných („podporných“) cieľov spomínaná nadácia odovzdala (i z dôvodov
legislatívno-organizačných) postupne štafetu občianskemu združeniu, ktorého
úlohy prirodzeným vývinom a rozvojom školy sú smerované k podpore
školy tam, kde je to aktuálne.
x x x
V budove PaSA sv.
Márie Goretti v Čadci, na Hornej ulici, sídli
pod jednou strechou (a
jedným riaditeľstvom) i Stredná zdravotnícka škola sv. Františka
z Assisi. Už z názvu je zrejmé, o aký druh štúdia ide na tejto
dalo by sa povedať sesterskej katolíckej škole zriadenej o jeden rok
neskôr (t. j. v roku 1992).
Stredná
zdravotnícka škola sv. Františka z Assisi v Čadci
zabezpečuje (zvyčajne po jednej triede
v každom ročníku - podobne
ako vyššie uvedená škola) výchovno-vzdelávací proces v týchto
študijných odboroch: zdravotnícky asistent
(kód odboru 5356 600). Ide o denné 4-ročné štúdium s maturitou (pred
reformou zdravotníckeho štúdia sa na zdravotníckych školách pripravovali žiaci
v študijnom odbore 5301 6
všeobecná sestra - na našej škole počas niekoľkých rokov
i formou 3-ročného denného nadstavbového štúdia). Okrem tohto tradičného
typu štúdia sme počas predchádzajúcich rokov niekoľkokrát otvorili pre
záujemcov pracujúcich v zdravotníckej alebo sociálnej starostlivosti aj
diaľkové štúdium sanitár (kód odboru 5371 300).
Podrobnejšie informácie
o vymenovaných štud. odboroch sú doplnené
v časti „Št. odbory“.
Informácie, ktoré predstavujeme zo života PaSa sv. Márie Goretti
a ktoré sa týkajú stravovania v školskej
jedálni, ubytovania v domove mládeže
alebo mimoškolskej činnosti samozrejme platia i pre túto našu školu.
x x x
Budeme radi, ak nás navštívite
častejšie - nielen
touto formou – čiže cez Internet, ale aj osobne,
aby bol Váš obraz o nás plnší. Okrem bežnej návštevy môžete využiť i deň otvorených dverí
alebo burzu stredných škôl,
ktorá sa koná každoročne v priestoroch Domu kultúry v Čadci.
Konkrétne informácie o týchto či iných možnostiach môžete získať (okrem kontaktov uvedených na tejto i hlavnej –
úvodnej stránke) priebežne i v časti „Aktuality“
alebo ich postupne tiež nájdete v „Kalendári“
na druhých (t.j. alternatívnych) stránkach oboch našich škôl (www.pasaca.edupage.org alebo www.szsfaca.edupage.org).
x x x
> Návrat
na prvú (hlavnú) stránku - hlavné menu ... <