O nás > VŠEOBECNÁ CHRAKTERISTIKA OBOCH ŠKÔL ...

 

Pedagogická a sociálna akadémia sv. Márie Goretti v Čadci

 

zabezpečuje v posledných školských rokoch prípravu žiakov (zvyčajne po jednej triede v každom ročníku) v týchto študijných odboroch: učiteľstvo pre materské školy a vychovávateľstvo (kód odboru 7649 6, ide o denné 4-ročné štúdium s maturitou  pre absolventov základnej školy a je to novší št. odbor od šk. r. 2005/06), vychovávateľsko–opatrovateľská činnosť (4-ročné denné štúdium s maturitou, kód odboru 7646 6). K uvedeným odborom v minulosti patrilo aj trojročné denné štúdium odbor 7647 3 opatrovateľka. Podľa záujmu sme otvá­rali i 2-ročné denné nadstavbové štúdium v odbore 6358 6 sociálne služby. Ide o štúdium pre absolventky DOŠ (resp. SOŠ), ktoré bolo ukončené maturitnou skúškou. Zároveň (opäť podľa záujmu) pre absol­ventov pedagogických štud. odborov 7640 6 učiteľstvo pre materské školy, 7641 6 vychovávateľstvo, 7644 6 pedago­gická škola, 7649 6 učiteľstvo pre materské školy a vychovávateľstvo, 7646 6 vychováva­teľsko–opatrovateľská činnosť otvárame (diaľkovou formou popri zamestnaní) 2-ročné špecializačné pomaturitné štúdium 7518 7 špeciálna pedagogika. Toto vyššie odborné štúdium (zamerané na niektorú z pédií) je ukončené absolventskou skúškou, ktorej súčasťou je okrem iného obhajoba absolventskej práce.

 

Podrobnejšie informácie o všetkých štud. odboroch sú doplnené v časti „Št. odbory“.

 

Otvorením trojročného odboru „opatrovateľka“ dávala škola väčší  priestor pre diferenciáciu študentiek (na základe študijných výsledkov zo ZŠ) v procese prijímacieho konania do 1. ročníka.

 

Absolvent štúdiom na našej škole získava úplné odborné stredoškolské vzdelanie, čím sa cielene na vysokej kvalitatívnej úrovni pripravuje erudovane poskytovať služby nielen pre mládež, ale i celú populáciu s rôznym handicapom, pre starých a zdravotne oslabených občanov. Môže tak pracovať napr. vo všetkých typoch ústavov sociálnej starostlivosti (ÚSS) – starší názov, domovoch dôchodcov (DD) a pod. Prax si žiada takúto sociálnu pracovníčku resp. pracovníka. Doka­zujú to i zmeny, ktoré vidíme nielen v zdravotníctve a v sociálnej sfére, ale v podstate všade okolo seba: v rodinách i mimo nich. Náš absolvent tak vypĺňa medzeru chýbajúceho stredoškolského špeciálno-pedagogického a opatrovateľského kádra. Štúdium je teda chápané v nerozlučnej jednote výchovnej a opatrovateľskej činnosti a ako také je pre život neodmysliteľné.

 

Kvalitný absolvent s veľmi dobrými študijnými výsledkami (čiže ak získa napr. u nás úplné odborné stredoškolské vzdelanie) môže pokračovať v štúdiu na vysokej škole – samozrejme nielen príslušného zamerania, ktoré však odporúčame z dôvodu jej doterajšej profilácie.

 

Oblasť vzdelávania je koncipovaná tak, aby študenti zvládli na požadovanej úrovni odborné poznatky, nevyhnutné pre získanie odbornej spôsobilosti. Tomu zodpovedá aj štruktúra učebných predmetov. Potrebné vedomosti a schopnosti (zručnosti) získavajú študenti nielen zo všeobecno-vzde­lávacích predmetov (podobne ako na iných stredných školách), ale najmä z odborných predmetov: pedagogika, psychológia, patopsychológia, zdravoveda, vychovávateľsko–opatrovateľská činnosť resp. opatrovateľská činnosť (základy opatrovateľskej činnosti), špeciálna pedagogika, ale aj právna náuka alebo sociológia a samozrejme odborná prax.

 

Dôležité postavenie má skupina predmetov „s metodikou“: hudobná, telesná pracovná a výtvarná výchova, v ktorých sa žiaci taktiež zdokonaľujú aj na praktických hodinách v niektorom zo zariadení na to určených (viď. dalej).

 

Počas odbornej praxe si teoreticky a prakticky osvoja metodiky jednotlivých zložiek výchovy: pracovnej, výtvarnej, hudobno–pohybovej, literárno–dramatickej s aplikáciou na handicapovaných jedincov. Zavŕšením týchto zámerov je súvislá odb. prax v závere 3. a v prvej príp. druhej polovici 4. ročníka – s nadväznosťou na maturitnú skúšku z praktickej a teoretickej časti odborných predmetov.

 

Významnú zložku tvoria voliteľné predmety. Napr. konverzácia v  cudzom jazyku (nemecký alebo anglický). Ich absolvovanie (spolu s povinným vyučovacím predmetom informatika resp. aplikovaná informatika) umožňuje žiakom širšie uplatnenie v praxi. Taktiež výtvarná výchova s metodikou spolu s literárno-dramatickou výchovou (ale aj ručné práce) napomáhajú nielen profesijnej orientácii vo vychovávateľsko-opatrovateľskej činnosti alebo opatrovateľky, ale i vo svojej rodine pri šírení myšlienok podpory zdravia a zdravého spôsobu života.

 

Okrem teoretického vyučovania sa vo veľkej miere využívajú cvičenia v odborných učebniach a už spomínaná prax v rôznych štátnych i neštátnych zariadeniach (DSS, domovy pre deti a dospelých alebo DD a pod.) patriacich či už pod pôsobnosť vyšších územných celkov (VÚC, predtým KRAJE), charity a pod.

 

V každom šk. roku pôsobí na škole okrem riaditeľky školy samozrejme niekoľko interných  prípadne externých pedagogických pracovníkov - vyučujúcich. Chod školy, ktorá má právnu subjektivitu pomáhajú zabezpečiť i ďalší tzv. školskí pracovníci pracujúci buď na sekretariáte školy (evidencia pošty - podateľňa, ...) alebo na úseku ekonomickom (mzdy, účtovníctvo, ...) a správni zamestnanci (školník, kuchárky a pod.). Podrobnejšie prehľady pôsobiacich zamestnancov možno nájsť v časti „História“ – v jej záverečnej podkapitolke. Dôležitým po­mocným pedagog. orgánom školy je i 6 predmetových komisií (prírodovedná, spoločenskovedná, pedagogicko-psychologická a sociálna, zdravotno-vychovávateľsko-opatrovateľská, spoločensko-vý­chovná, činností a zručností).

 

Škola poskytuje i stravovanie v školskej jedálni (raňajky, obed, večere). Keďže má celoslovenskú pôsobnosť, je pri nej zriadený i domov mládeže, v ktorom sa o ubytovaných žiakov v súčasnosti starajú 4 vychovávateľky. Aktuálne ceny stravných lístkov i ubytovania sú uvedené v časti „Aktuality“. Z dôvodu zvýšenia kvality týchto poskytovaných služieb, ale aj stúpajúcich nárokov na našich absolventov, v súčasnosti dokončujeme v tesnej blízkosti budovy školy viacfunkčný objekt, ktorý  slúži nielen ako telocvičňa a zhromažďovacia miestnosť, ale aj pre potreby už spomínaného internátu a školskej jedálne.

 

Záujemcovia sa v ško­le (i na internáte) môžu zapojiť do viacerých aktivít- napr. do práce v  speváckom  zbore  Goretti“, v literárnom klube „Rosenie“, v redakcii školského časopisu - občasníka (a občas i mesačníka) „Správny smer“ (práca na počítačoch, ...),  v rozhlasovom krúžku, v športovom – volejbalovom  alebo turistickom krúžku, zúčastňovať sa matematických príp. biblických olympiád, recitačných a zdravotníckych súťaží, pracovať v stredoškolskej odbornej činnosti (SOČ) a pod. Podľa potreby sú taktiež k dispozícii dve počítačové učebne s Internetom, stolnotenisový stôl, klavír alebo školská knižnica atď. Dôležité je však chcieť alebo prísť s dobrým nápadom (viac podrobností postupne nájdete v sekcii „Aktivity“ resp. „Archív alebo „Časopis“).

 

Aby škola mohla lepšie plniť úlohy, ktoré jej vyplývajú z vytýčených cieľov, vznikla na jej podporu Nadácia pre pomoc SOŠ sv. Márie Goretti – neskôr pretransformovaná na Nadáciu Lúč nádeje (predtým Nadácia pre pomoc DOŠ Matky Terezy), ktorej činnosť bola zrejmá z jej názvu. Po čiastočnom naplnení jej hlavných („podporných“) cieľov spomínaná nadácia odovzdala (i z dôvodov legislatívno-organizačných) postupne štafetu občianskemu združeniu, ktorého úlohy prirodzeným vývinom a rozvojom školy sú smerované k podpore školy tam, kde je to aktuálne.

x x x

 

V budove PaSA sv. Márie Goretti v Čadci, na Hornej ulici, sídli pod jednou strechou (a jedným riaditeľstvom) i Stredná zdravotnícka škola sv. Františka z Assisi. Už z názvu je zrejmé, o aký druh štúdia ide na tejto dalo by sa povedať sesterskej katolíckej škole zriadenej o jeden rok neskôr (t. j. v roku 1992).

 

 

Stredná zdravotnícka škola sv. Františka z Assisi v Čadci

 

zabezpečuje (zvyčajne po jednej triede v každom ročníku - podobne ako vyššie uvedená škola) výchovno-vzdelávací proces v týchto študijných odboroch: zdravotnícky asistent (kód odboru 5356 600). Ide o denné 4-ročné štúdium s maturitou (pred reformou zdravotníckeho štúdia sa na zdravotníckych školách pripravovali žiaci v študijnom odbore 5301 6 všeobecná sestra  - na našej škole počas niekoľkých rokov i formou 3-ročného denného nadstavbového štúdia). Okrem tohto tradičného typu štúdia sme počas predchádzajúcich rokov niekoľkokrát otvorili pre záujemcov pracujúcich v zdravotníckej alebo sociálnej starostlivosti aj diaľkové štúdium sanitár (kód odboru 5371 300).

 

Podrobnejšie informácie o vymenovaných štud. odboroch sú doplnené v časti „Št. odbory“.

 

Informácie, ktoré predstavujeme zo života PaSa sv. Márie Goretti a ktoré sa týkajú stravovania v školskej jedálni, ubytovania v domove mládeže alebo mimoškolskej činnosti  samozrejme platia i pre túto našu školu.

x x x

 

Budeme radi, ak nás navštívite častejšie  - nielen touto formou – čiže cez Internet, ale aj osobne, aby bol Váš obraz o nás plnší. Okrem bežnej návštevy môžete využiť i deň otvorených dverí alebo burzu stredných škôl, ktorá sa koná každoročne v priestoroch Domu kultúry v Čadci. Konkrétne informácie o týchto či iných možnostiach môžete získať (okrem kontaktov uvedených na tejto i hlavnej – úvodnej stránke) priebežne i v časti „Aktuality“ alebo ich postupne tiež nájdete v „Kalendári“ na druhých (t.j. alternatívnych) stránkach oboch našich škôl (www.pasaca.edupage.org alebo www.szsfaca.edupage.org).

x x x

Návrat na prvú (hlavnú) stránku - hlavné menu ...  <